EtusivuViihdeOxfordin vuoden sana paljastettiin – rage bait nousi ykköseksi

Oxfordin vuoden sana paljastettiin – rage bait nousi ykköseksi

Oxford on valinnut rage bait -ilmaisun Oxfordin vuoden sana 2025 -tittelin voittajaksi. Sana kuvastaa verkon provosoivan sisällön kasvua ja sen vaikutusta keskusteluun.

Oxford on valinnut vuoden 2025 sanaksi rage bait. Sana nousi kolmen finalistin joukosta yli 30 000 ihmisen äänestettyä, ja asiantuntijat tekivät lopullisen päätöksen äänien ja kielellisen datan perusteella.

Rage bait tarkoittaa ”verkossa julkaistua sisältöä, joka on tarkoituksella suunniteltu herättämään vihaa tai suuttumusta, ja jonka tavoitteena on lisätä liikennettä tai sitoutumista”. Sen käyttö on kolminkertaistunut vuodessa, ja sanaa pidetään merkkinä siitä, miten verkossa puhutaan huomiosta, tunteista ja eettisyydestä.

Lue myös: OnlyFans-tähti Sophie Rain paljastaa tulonsa – lähes 100 miljoonaa kahdessa vuodessa

Termiä käytettiin ensimmäisen kerran vuonna 2002, ja siitä on tullut yleinen tapa kuvata sisältöjä, jotka ärsyttävät, jakavat mielipiteitä ja keräävät siten paljon reaktioita. Ilmiö näkyy erityisesti sosiaalisessa mediassa ja politiikassa, ja se on johtanut myös niin kutsuttuun rage-farmingiin, jossa suuttumusta pyritään lietsomaan järjestelmällisesti.

Oxford muistuttaa, että vuoden sana voi olla myös ilmaus. Rage bait yhdistää sanat rage ja bait ja toimii samalla tavalla kuin clickbait, mutta keskittyy nimenomaan vihan herättämiseen.

– Kun teknologia ja tekoäly ovat yhä syvemmin osa arkeamme, vuosi 2025 on ollut täynnä kysymyksiä siitä, keitä olemme verkossa ja sen ulkopuolella, Oxford Languagesin johtaja Casper Grathwohl sanoi.

– Se, että rage bait on kasvanut näin paljon, kertoo siitä, että ymmärrämme paremmin verkon manipulointitaktiikat, hän jatkoi.

Grathwohl kuvasi muutosta myös näin:

– Ennen internet yritti herättää uteliaisuutta klikkien toivossa, mutta nyt tunteita yritetään ohjata ja kaapata.

– Rage bait ja viime vuoden sana brain rot paljastavat, miten suuttumusta hyödyntävä sisältö ja algoritmit väsyttävät meitä henkisesti, hän lisäsi.

Lopuksi hän sanoi:

– On hienoa nähdä, miten kampanja herättää uteliaisuutta ja osallistumista. En malta odottaa, mitä seuraava vuosi tuo tullessaan.

Lue lisää ajankohtaisia viihdeuutisia!

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa

 

Henkilön Oxford University Press (@oxunipress) jakama julkaisu

Luetuimpia tällä viikolla:
Aiheeseen liittyviä artikkeleita: