YouTuben perustaja Steve Chen kritisoi lyhytvideoiden valtaa ja kieltää lapsiltaan Shorts-sisällöt. Hänen mukaansa ne heikentävät keskittymiskykyä ja tarjoavat vain hetkellistä viihdettä.
YouTuben toinen perustaja Steve Chen kertoi 25. heinäkuuta Stanfordin kauppakorkeakoulussa pitämässään puheessa, ettei halua lastensa käyttävän Shorts-videoita – eikä mitään muitakaan lyhytvideosovelluksia.
Lue myös: KSI:n raju nyrkkeilyhaaste mursi lähes kaikki – yksi jäi pystyyn
Huoli keskittymiskyvystä
Chen kritisoi alustojen kuten TikTokin, Instagram Reelsin ja YouTube Shortsin kasvavaa valtaa ja sanoi lyhytmuotoisen sisällön olevan haitallista erityisesti lapsille.
– En tiedä, haluanko lasteni katselevan vain lyhytmuotoista sisältöä niin, etteivät he enää kykene katsomaan mitään yli 15 minuutin pituista, Chen sanoi.
Vuonna 2019 Taiwaniin muuttanut Chen perusteli kantaansa sillä, että lyhyet videot ruokkivat lyhyttä keskittymiskykyä ja tarjoavat pelkästään hetkellistä viihdettä.
– TikTok on viihdettä, mutta se on pelkästään viihdettä. Lyhyt sisältö merkitsee lyhyempää keskittymiskykyä, hän totesi Business Insiderille.
Vanhempien rooli ratkaiseva
Chen totesi, että monet vanhemmat yrittävät aktiivisesti ohjata lapsiaan pois koukuttavaksi suunnitellusta sisällöstä ja altistaa heitä pidemmille videoille.
– Jos he eivät saa heti kosketusta lyhytmuotoiseen sisältöön, he ovat edelleen tyytyväisiä siihen toisentyyppiseen sisältöön, hän sanoi.
Hän ehdotti myös, että alustoilla voisi olla ikäperusteisia aikarajoituksia käyttöön.
– On olemassa herkkä tasapaino sen välillä, mikä vetää käyttäjiä puoleensa ja tuo mainostuloja, ja sen, mikä on oikeasti hyödyllistä, hän lisäsi.
Shorts vetää mutta myös jakaa
Chen kommentoi lyhytvideotrendiä hetkenä, jolloin YouTube on matkalla yli 40 miljardin dollarin vuosittaisiin mainostuloihin. Emoyhtiö Alphabetin vuoden 2025 toisen neljänneksen mukaan YouTube keräsi 9,8 miljardia dollaria mainostuloja, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Shorts on ollut suuri tekijä kasvussa, mutta ei ilman kritiikkiä. Heinäkuussa YouTube vastasi viraaliksi nousseeseen postaukseen, jossa Shorts-videoiden väitettiin ”pilanneen” sivuston. Monien käyttäjien mielestä lyhytvideoiden tulisi olla täysin erillisessä sovelluksessa. YouTube kiitti palautteesta ja kertoi välittäneensä sen tuotekehitystiimille.
Palvelu aiheutti myös närää, kun ilmeni, että jopa maksavat Premium Lite -käyttäjät näkevät edelleen mainoksia Shorts-videoiden aikana.
Samaan aikaan YouTube ilmoitti uusista työkaluista tekoälyn tuottaman sisällön tekemiseen, mikä vain vauhdittaa lyhytmuotoisen sisällön tuotantoa – aiheena, jota monet käyttäjät kutsuvat jo ”AI-säläksi”.
Lue lisää ajankohtaisia YouTube-uutisia!