Netflix ei ole enää ykkönen suoratoiston maailmassa, vaan eräs yllättävä ja tuttu alusta on noussut kärkeen.
Suoratoistopalveluiden määrä on räjähtänyt viime vuosina, ja useimmat meistä maksavat useammasta palvelusta kuukausittain. Netflix, Prime Video, Disney+ ja Max ovat arkipäivää monille, mutta yksi suosituimmista suoratoistoalustoista ei vaadi lainkaan tilausta – se on ilmainen YouTube.
YouTube hallitsee katselutilastoja
Nielsenin The Gauge -raportin mukaan YouTube nappasi heinäkuussa 2024 suurimman osuuden kaikesta television katselusta Yhdysvalloissa, peräti 10,4 prosenttia. Tämä on merkittävä saavutus, sillä YouTubesta tuli ensimmäinen ja suosituin suoratoistopalvelu, joka ylitti 10 prosentin osuuden katselusta. Netflix jäi taakse 8,4 prosentin osuudella, ja muita suosittuja palveluita olivat Prime Video (3,4 %), Hulu (2,7 %) ja Disney+ (2,1 %).
YouTuben suosio ei ole vain sattumaa. Se on kasvanut tasaisesti, ja jo kesäkuussa sen katseluosuus oli 9,9 prosenttia. Tämä osoittaa, että ihmiset katsovat yhä enemmän online-sisältöä, erityisesti luovien tekijöiden tuottamaa materiaalia.
Älykaiuttimet ja televisiot muuttavat katselutottumuksia
YouTuben varapresidentti Tara Walpert Levy kommentoi suosion kasvua CNBC:lle:
– YouTuben merkitys ihmisten elämässä on saattanut tulla yllätyksenä monille, erityisesti sen osalta, kuinka paljon sitä katsotaan myös olohuoneissa, ei vain puhelimissa.
Levy kertoi myös, että YouTuben menestys ylitti jopa yhtiön omat odotukset.
– Kun Nielsen kertoi, että YouTube johtaa suoratoistosotia katselumäärissä, eivätkä vain mainosrahoitteisten alustojen osalta, moni mainos- ja mediakentän ystäväni oli yllättynyt. He kysyivät, ’Voitko uskoa tätä?’
Netflix ei hätkähdä
Vaikka YouTube on suosituin suoratoistopalvelu nyt, niin Netflix ei silti näytä olevan huolissaan asemastaan. Yhtiö totesi osakkeenomistajille lähettämässään kirjeessä, että he ovat rakentaneet vahvan ja vaikeasti jäljiteltävän yhdistelmän laajasta sisällöstä, ylivertaisista suosituksista ja uskollisista faneista, jotka pitävät käyttäjät sitoutuneina Netflixiin.
Netflix uskoo, että näiden avainalueiden parantaminen on paras tapa ilahduttaa käyttäjiä ja kasvattaa liiketoimintaa jatkossakin.
Suoratoistopalveluiden kilpailu jatkuu kiivaana, mutta yksi asia on varma: YouTube on tullut jäädäkseen, ja sen suosio kasvaa edelleen, vaikka kyseessä on kuitenkin jo melkein 20 vuotta vanha alusta.