EtusivuTikTokLabubu-ilmiö räjähti vasta nyt – vuosien hiljaiselo kannatti

Labubu-ilmiö räjähti vasta nyt – vuosien hiljaiselo kannatti

Labubu-ilmiö ei syntynyt hetkessä. Kiinalaisen Pop Martin pehmohahmo odotti lähes vuosikymmenen ennen kuin nousi somevaikuttajien siivittämänä maailmanlaajuiseksi trendiksi.

Kiinalaisen Pop Martin Labubu on tämän hetken halutuimpia pehmoleluja, mutta sen tie maailmanlaajuiseen menestykseen ei ole ollut nopea. Terävähampainen ja suurikorvainen hahmo syntyi jo vuonna 2015 taiteilija ja kuvittaja Kasing Lungin kolmessa kuvakirjassa, jotka ammensivat inspiraationsa pohjoismaisesta mytologiasta.

Lue myös: TikTok-tähti sai lähtöpassit – Khaby Lame poistui Yhdysvalloista viranomaisten johdolla

Pop Martin strategia toi Labubun kaikkien ulottuville

Vuonna 2019 Lung solmi yhteistyön Pop Martin kanssa, jonka kohderyhmänä ovat erityisesti keräilijät ja somevaikuttajat. Varsinainen läpimurto tapahtui kuitenkin vasta vuonna 2023, kun Pop Mart alkoi myydä Labubu-pehmoleluja avaimenperäversioina.

Sen jälkeen hahmo on ollut kaikkialla: Rihannan, Kim Kardashianin ja NBA-pelaaja Dillon Brooksin käsissä sekä K-pop-tähti Lisan miljoonille seuraajilleen julkaisemissa kuvissa. TikTokissa Labubu-aiheisia videoita on julkaistu jo yli 1,4 miljoonaa kertaa, ja ilmiöön liittyy niin cosplayta, tyyli-inspiraatiota kuin unboxausvideoitakin.

Lelu vai asuste? Molempia.

Labubun suosio perustuu sen ainutlaatuiseen yhdistelmään leikkiä ja tyyliä. Fanit käyttävät sitä laukkujen, reppujen ja vyölenkkien koristeena tai ripustavat sen auton peiliin. Hahmon erikoinen ulkonäkö ja taustatarina vetoavat erityisesti aikuisiin ostajiin – suurin osa ostajista on 18-vuotiaita tai vanhempia naisia, jotka hankkivat Labubun itselleen.

– Hahmo on kehittynyt keräilykohteeksi ja tyylisymboliksi, joka puhuttelee faneja omalaatuisen estetiikan ja ainutlaatuisen taustatarinan kautta, kertoi Emily Brough, Pop Martin IP-lisensoinnin johtaja.

Miljardiluokan ilmiö

Labubu-ilmiö on ollut jättipotti Pop Martille. Yhtiön liikevaihto yli kaksinkertaistui vuonna 2024 nousten 13,04 miljardiin juaniin eli 1,81 miljardiin dollariin. Pehmolelujen myynti kasvoi yli 1 200 prosenttia ja muodosti lähes 22 prosenttia kokonaisliikevaihdosta.

Myös hinnoittelumalli on osa menestystä. Blind box -myynnissä asiakas ei tiedä etukäteen, minkä version saa, mikä luo yllätyksellisyyttä ja keräilyintoa. Hinnat vaihtelevat laajasti, 20–300 dollarin välillä, ja osa erikoismalleista voi maksaa vielä enemmän.

Kysyntä räjähti – toimitus ei pysynyt perässä

Nopea suosio on johtanut tilanteeseen, jossa tavaraa ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Pop Mart on kertonut laajentavansa tuotantoa ja avaavansa vuoden loppuun mennessä 50 uutta myymälää Yhdysvalloissa. Myös automaattimyyntiä kehitetään.

Suosio on synnyttänyt myös lieveilmiöitä: pitkät jonot, tappeluita myymälöissä ja keinottelua jälleenmyyjien toimesta. Iso-Britanniassa Pop Mart keskeytti hetkellisesti kaiken kivijalkamyynnin ja automaattimyynnin.

Lue lisää ajankohtaisia TikTok-uutisia!

Lähde: The Independent

Luetuimpia tällä viikolla:
Aiheeseen liittyviä artikkeleita: