Forbes on julkaissut listan, joka paljastaa vuoden 2025 suurituloisimmat vaikuttajat. Kymmenien miljoonien ansiotasolle yltävät nimet kuten MrBeast, Jake Paul ja Alex Cooper.
TikTok-tähdet julkaisevat hittialbumeita, tubettajat pyörittävät tuotantostudioita ja podcast-juontajat tekevät sadan miljoonan sopimuksia mediatalojen kanssa. Yhä useammat brändit, mediat ja sijoittajat panostavat suoraan vaikuttajiin – ja tulokset puhuvat puolestaan: vuoden 2025 aikana 50 eniten ansainnutta sisällöntuottajaa keräsivät yhteensä noin 853 miljoonaa dollaria, mikä on 18 % enemmän kuin edellisvuonna.
MrBeast listan kärjessä
MrBeast eli Jimmy Donaldson johtaa listaa toista vuotta peräkkäin huimalla 85 miljoonan dollarin vuosituloarviolla. Donaldsonin YouTube-ura on laajentunut kansainväliseksi mediabrändiksi: hän pyörittää Beast Games -realitysarjaa Amazon Primella, makeismerkkiä Feastables ja pikaruokaketjua MrBeast Burgeria. Häntä seuraa yhteensä 634 miljoonaa ihmistä eri alustoilla.
Viihdettä, urheilua ja oma mediaimperiumi
Toiseksi noussut Dhar Mann (56 M$) on rakentanut oman tuotantostudionsa ja julkaisee opettavaisia lyhytelokuvia, joilla on miljardeja katselukertoja. Jake Paul (50 M$), entinen YouTube-tähti ja nykyinen nyrkkeilijä, nousi kolmanneksi. Netflix striimasi hänen marraskuista otteluaan Mike Tysonia vastaan, ja veljesten uusi HBO-realitysarja Paul American tarjoaa entistä henkilökohtaisemman kurkistuksen heidän elämäänsä.
Uusia mediamuotoja ja monikanavaisuutta
Neljännellä sijalla ovat Good Mythical Morningin juontajat Rhett & Link (36 M$), jotka ovat laajentaneet brändinsä striimauskanaviin, live-kiertueisiin ja keittokirjoihin. Viidenneksi noussut Alex Cooper (32 M$) pyörittää seitsemän podcastin mediaverkostoa ja teki juuri 125 miljoonan sopimuksen Call Her Daddy -ohjelmastaan SiriusXM:n kanssa. Hän on lanseerannut myös Unwell Hydration -urheilujuoman, joka on myynnissä muun muassa Targetissa ja kumppanina naisten ammattilaissarjassa NWSL:ssä.
TikTokista Broadwaylle
Kuudennella sijalla oleva Charli D’Amelio (23,5 M$) teki debyyttinsä Broadwaylla musikaalissa & Juliet, jatkaa yhteistyötään muotibrändien kanssa ja on mukana perheen yhteisessä D’Amelio Brands -yhtiössä. Hänen sisarensa Dixie (14,6 M$) löytyy listan sijalta 12.
Suosio ei aina takaa listan kärkipaikkaa
Yksi suurimmista yllätyksistä on Kai Cenat, jonka keskimääräinen sitoutumisprosentti (12,9 %) on listan korkeimpia. Hän jäi silti sijalle 28. Vastaavasti superstriimaaja IShowSpeed on listan sijalla 42, vaikka hänen vuositulonsa ovat silti 20 miljoonaa dollaria.
Sisällöntuotanto murroksessa – AI mukana pelissä
Alan kasvu on ollut huimaa: vuonna 2025 vaikuttajat keräsivät yhteensä 3,4 miljardia seuraajaa eri alustoilla, mikä on 24 % enemmän kuin vuonna 2024. Samalla tekoälytyökalut ovat alkaneet tehostaa tuotantoa, helpottaa sisällön kohdentamista ja vähentää työtaakkaa.
– AI-työkalut voivat kertoa, kuka yleisöni on, auttaa sisällön nopeammassa tuotannossa ja madaltaa kynnystä aloittaa, kommentoi Goldman Sachsin Eric Sheridan.
Vuoden 2025 top 10 -sisällöntuottajat Forbesin mukaan
1. MrBeast – 85 M$
2. Dhar Mann – 56 M$
3. Jake Paul – 50 M$
4. Rhett & Link – 36 M$
5. Alex Cooper – 32 M$
6. Charli D’Amelio – 23,5 M$
7. Matt Rife – 50 M$
8. Mark Rober – 25 M$
9. Druski – 14 M$
10. Khaby Lame – 20 M$
Tämä uusi mediaeliitti toimii paitsi viihdyttäjinä myös yrittäjinä, sijoittajina ja brändien rakentajina. Forbesin listaus osoittaa selvästi: sosiaalisen median tähdet eivät ole enää vain seuraajamagneetteja – he ovat uuden ajan liiketoiminnan vetureita.
Lue lisää ajankohtaisia uutisia!
Näytä tämä julkaisu Instagramissa